Peer support innebär att personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa blir professionellt verksamma inom vård och omsorg för att stötta brukare och patienter i deras återhämtningsprocess.
Peer supportern blir en del i arbetslaget och kan fungera som en brygga mellan personal och patienter. Med stöd av en peer supporter kan en brukare eller patient känna hopp samt snabbare förstå och hantera sin egen psykiska ohälsa.
En peer supporter kan ha olika arbetsuppgifter beroende på var den jobbar. Det finns peer supportrar som är anställda direkt i en verksamhet och de som är anställda av brukarrörelsen.
Exempel på arbetsuppgifter:
Under vinter/vår 2024 anordnas en utbildning för dig som är intresserad av att arbeta som peer support.
Utbildningen kommer att hållas centralt i Varberg under fem veckor med start den 29 januari.
Du som söker ska kunna arbeta i Kungsbacka eller Varberg, då arbetsplatserna i huvudsak kommer att finnas där.
Det praktiska arbetet med att utbilda och få ut peer supportrar i verksamheter sker ute i regionerna i samarbete med den lokala brukarrörelsen. Läs mer om vad som händer i de tre regioner där arbetet med peer support är mest etablerat:
I arbetet med att utveckla och etablera peer support som en yrkesroll har NSPH har tagit fram ett flertal skrifter om peer support:
- en informationsbroschyr,
- en reportagebok med personliga berättelser, utvärderingar
- samt en mer djupgående och instruktiv metodhandbok.
Dessa finns att beställa, eller ladda ner digitalt på Riksförbundet NSPHs webbutik.
Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa i Halland
Energigatan 10A, 434 37 Kungsbacka
Organisationsnummer: 802504-2311
Telefon: 079-333 10 20
E-post: info@nsph-halland.se
© NSPH Halland - Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa i Halland
Våra medlemmar
Attention Kungsbacka | Autism Halland | RFHL
Falkenbergs Fontänhus | Mind | SHEDO | SPES Halland |